This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Apa itu Lecithin?

Lecithin juga dikenali sebagai phosphatidylcholine. Ia adalah lemak, atau bahan yang terdapat dalam membran semua sel hidup dan fungsi untuk mengawal keluar masuk nutrien sel. Walaupun lesitin ditemui dalam banyak makanan , sama ada secara semulajadi atau sebagai bahan tambahan makanan , ia juga dijual sebagai tambahan diet. Walau bagaimanapun, lesitin cecair dalam bentuk makanan tambahan tidak semestinya hanya phosphatidylcholine, ia juga selalunya campuran inositol, choline, phosphatide, phosphatidylcholine, serta sebatian lain.

KIMIA lesitin
Lesitin tulen terdiri daripada phosphatidylcholine. Phosphatidylcholines adalah kumpulan phosopholipids yang juga mengandungi choline. Phospholipid terlibat dalam bilayer lipid sel-sel , mengawal selia nutrien yang boleh masuk dan keluar sel. Di samping itu, choline yang terlibat dalam pembuatan asetilkolina, neurotransmitter . Inositol adalah karbohidrat yang juga terlibat dalam isyarat sel , khususnya insulin isyarat transduksi dan boleh juga terlibat dalam gen .

Lecithin biasanya phospholipid yang paling banyak di kedua-dua tumbuhan dan sel haiwan. Ia boleh membentuk hampir 50 peratus daripada kandungan phospholipid keseluruhan. Pada manusia , lesitin adalah phospholipid utama beredar dalam plasma , yang merupakan komponen penting dalam kolesterol HDL.

SUMBER Lecithin
Lecithin didapati dalam pelbagai makanan termasuk kuning telur, kacang soya, bijirin, gandum , ikan, kekacang , yis dan kacang , serta hati, kembang kol, jus anggur dan kubis.

Di samping itu, Lecithin digunakan sebagai bahan tambahan makanan, berfungsi sebagai pengemulsi, pemekat, penstabil, dan pengawet pelembap ringan. Ia ditambah kepada barangan dibakar seperti roti, kek dan adunan cookies sebagai anti-caking, melepaskan pan dan pelembab ejen, dan sebagai pengemulsi bagi produk seperti mayonis, marjerin, lelemak, sos, kuah, sup dan kuah salad. Untuk mengelakkan penghabluran, serta bertindak sebagai pengemulsi, lesitin ditambah kepada coklat dan caramels, dan sebagai membasahkan, bersurai dan mengemulsi ejen, ia ditambah dengan produk-produk serbuk seperti campuran kek, serbuk koko dan campuran puding segera.

Sebagai diet tambahan , lesitin boleh didapati dalam pelbagai bentuk dan kandungan, termasuk cecair, kapsul dan bentuk berbutir. Selalunya diperoleh daripada kacang soya organik, makanan tambahan lesitin amat ditapis dan biasanya mengandungi kurang daripada 35 % phosphatidylcholine .

TUNTUTAN tambahan lesitin
Lesitin cecair sebagai tambahan diet yang diiklankan sebagai mempunyai pelbagai manfaat kesihatan termasuk kehilangan berat badan, peningkatan memori dan fungsi kognitif, meningkatkan selera makan dan anemia, kencing manis, gangguan neurologi, kesihatan kardiovaskular, peningkatan dalam tenaga dan prestasi fizikal, bantuan dengan Vitamin A, D , E, dan K penyerapan, psoriasis, batu karang, mengurangkan pencernaan dan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan.

Malangnya, ada benar-benar ada bukti saintifik untuk menyokong dakwaan ini. Teori di sebalik tuntutan ialah kerana lesitin adalah ejen mengemulsi, ia boleh memecahkan lemak dan bersurai dalam aliran darah membantu untuk mengepam keluar dari badan. Malah, lesitin boleh meningkatkan berat badan kerana ia adalah asid lemak dan sangat kalori.

Fungsi Saraf
Lecithin terlibat dalam menghasilkan asetilkolina. Asetilkolina adalah neurotransmitter yang terlibat dalam isyarat sel antara sel-sel otak. Pengeluaran asetilkolina dikompromi pada pesakit Alzheimer. Menurut Universiti Vanderbilt , banyak kajian telah ditadbir untuk menguji kesan lesitin pada penyakit Alzheimer, dengan jangkaan bahawa lesitin akan membantu menghasilkan lebih banyak asetilkolina dan dengan itu meningkatkan daya ingatan. Walau bagaimanapun, manakala kedua-dua lesitin dan choline sendiri telah diuji, mereka tidak kelihatan mempunyai kesan ini.

MANFAAT
Suplemen Lecithin telah menunjukkan untuk menjadi sangat berjaya dalam merawat kekurangan choline. Pesakit yang mengambil asid nikotinik atau niasin untuk merawat kolesterol tinggi pengalaman sering kekurangan choline . Makanan tambahan lesitin, dan atau meningkatkan lesitin dalam diet telah terbukti untuk memperbaiki isu ini.

KESAN SAMPINGAN
Dos rendah 10 hingga 30 gram setiap hari makanan tambahan lesitin nampaknya tidak menyebabkan apa-apa kesan sampingan yang utama, mengikut Universiti Vanderbilt. Walau bagaimanapun, dos yang lebih tinggi boleh menyebabkan masalah penghadaman, cirit-birit, berat badan, ruam dan sakit kepala, loya, muntah, pening dan bau badan hanyir. Kesan-kesan ini tidak dilihat dengan penambahan phosphatidylcholine, yang menunjukkan bahawa bahan-bahan lain makanan tambahan lesitin menyumbang kepada kesan-kesan sampingan.

Suplemen Lecithin boleh membawa kepada tahap asetilkolina meningkat, yang boleh memburukkan lagi gejala kemurungan.

Shaklee Difference

LECITHIN
• Sumber terbaik – kacang soya
• Mengandungi Cholin & Inositol
• Cholin (kolina) membantu kecerdasan minda
• Inositol membantu ‘even distribution of body fat’
• Setiap kapsul mengandungi 520 mg lecithin

RUJUKAN
Vanderbilt University: Lecithin Tambahan Gunung Rose Herba: Liquid Organic Lecithin PSP Maklumat: Lecithin / Phosphatidyl Choline Pub Med : D- Chiro - Inositol - Its Peranan Fungsi Insulin dalam Tindakan Sains: Peraturan pembentukan semula chromatin oleh Polyphosphates Inositol
Read more: http://www.livestrong.com/article/159295-what-is-liquid-lecithin/ # ixzz2eMbxrJMf
0 Komentar untuk " Apa itu Lecithin? "
Back To Top