This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Harapkan Pagar

Harapkan Pagar, Pagar Makan padi, itulah antara ungkapan yang mampu diucapkan. Sebagai penjawat awam yang telah dilantik untuk berkhidmat kepada negara dan ditempatkan diantara Agensi yang paling berprestij dalam negara. Mana lagi kalau bukan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

Diharapkan mereka ini berupaya memungut hasil untuk negara tidak kiralah samada hasil cukai atau bukan cukai, tetapi apa yang dipungut oleh mereka tidak sepenuhnya diserahkan kepada kerajaan. Bayangkan jumlah kerugian yang timbul daripada aktiviti tidak bermoral ini merugikan negara. Sepatutnya jumlah pungutan itu boleh digunakan untuk membangunkan negara yang tercinta ini.

Dengan tindakan tidak bertanggungjawab mereka ini, pembangunan negara ini boleh musnah. Mereka telah dibayar gaji oleh kerajaan untuk menjalankan tanggungjawab itu tetapi mereka memungut untuk diri sendiri. Sedarlah sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ketanah jua.

Jumlah kerugian yang terkumpul mampu membayar bonus kepada penjawat awam seluruh Malaysia. Kepada Cuepac, jangan hanya meminta BONUS daripada kerajaan tetapi bersihkanlah dahulu penjawat awam yang tidak amanah. Andaikata ini boleh dilakukan, kerajaan dengan senang hati boleh memberikan baonus seperti yang dipinta.

Kepada Penjawat awam yang mengamalkan rasuah dah ler tue, hentikan perbuatan tidak bermoral itu kerana setiap apa yang anda terima itu diberikan kepada anak, isteri dan ibu-bapa dan digunakan untuk membeli makanan yang menjadi darah daging mereka. Yang haram tetap haram, tidak kira bagaimana caranya dilakukan. Tidak hairanlah dewasa ini kita sentiasa mendengar banyak berlakunya keruntuhan akhlak dalam masyarakat kita kerana apa yang haram akan menghasilkan output yang tidak baik. Apa yang masuk itulah yang akan keluar cuma bentuknya berbeza. Sama seperti bahan mentah dalam industri pembinaan, pembuatan dan berbagai lagi.

Sekiranya kita ingin membina sebuah masyarakat yang bersih maka kembalilah kepada sumber yang bersih dan halal.

Kepada SPRM, Tahniah diucapkan kerana berjaya membongkar kegiatan yang tidak bermoral di kalangan penjawat awam dalam negara. Kepada penjawat awam semua sekiranya anda tidak melakukannya, Syabas diucapkan dan jangan marahkan mereka kerana mereka gagal membezakan antara yang buruk dan yang baik. Berikan mereka pendidikan dan jadikan pengalaman mereka sebagai iktibar.

Integrasi memajukan negara.

Untuk maklumat lanjut berkaitan RASUAH sila layari http://www.sprm.gov.my

0 Komentar untuk "Harapkan Pagar"
Back To Top