This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

RASUAH.

Dalam usaha untuk mencapai salah satu NKRA iaitu Memerangi Rasuah. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah dipertanggungjawab untuk membenteras masalah rasuah yang berlaku di negara kita ini. Satu usaha yang perlu disokong dan dipuji demi kepentingan pembangunan negara. Diharapkan dengan terbenterasnya masalah rasuah ini hasil negara akan dapat dikecapi oleh setiap lapisan masyarakat dalam Malaysia. Untuk membenteras rasuah yang berlaku dalam negara kita sebagai rakyat Malaysia diwajibkan menyokong usaha yang murni dan suci itu. Namun begitu SPRM tidak mampu untuk membenteras masalah rasuah ini tanpa sokongan dan bantuan kita semua. Sebagai menyokong usaha yang murni ini marilah kita bersama berganding bahu dengan SPRM dan rakyat Malaysia yang lain.

Usaha pertama yang boleh kita lakukan adalah memberikan pendidikan dan kesedaran tentang Rasuah. Apa itu rasuah? Siapakah yang terlibat? Apakah Penyebab? Kenapakah Berlakunya Rasuah dan pelbagai lagi persoalan yang perlu kita jelaskan kepada rakyat Malaysia.

Apa itu Rasuah?

Rasuah adalah pemberian atau penerimaan seseuatu kerana melakukan sesuatu, mengarah sesuatu pekerjaan yang dilakukan yang mempunyai motif atau niat dan mempunyai kepentingan didalam setiap urusan yang dilakukan. Kebanyakkan antara kita tidak menyedari hakikat rasuah kerana menyangkakan hadiah atau pemberian yang diterima adalah kerana ikhlas. Kita juga gagal membezakan pengertian rasuah iaitu pemberian sesuatu perkara daripada pemberi kepada penerima kerana keliru yakni gagal mendefinisi dan mengklasifikasikan antara RASUAH, HADIAH, PENGHARGAAN dan Pemberian Ikhlas. Oleh itu marilah kita bersama mendifinisikan dan memperjelaskan lagi maksud dan penerangan serta penghuraian mengenainya. Tak kenal maka tak cinta. Kerana itulah ramai di antara kita terjerumus tanpa disedari melakukan rasuah.

HADIAH - Pemberian kepada seseorang di atas kejayaannya dan kemenangan dalam sesuatu perkerjaan/pertandingan.

PENGHARGAAN – Pemberian kepada seseorang di atas usaha yang dilakukannya.

Pemberian Ikhlas – Pemberian sesuatu kepada seseorang yang memerlukannya.

RASUAH – Kesemua di atas dan mempunyai niat untuk memperolehi kepentingan di sebalik pemberian itu contohnya Publicity (Nama), Perolehan (Aset dan Wang), Keselamatan dan Perlindungan, Memudahkan dan Mempercepatkan Urusan (Birokrasi dan Prosedur), dan lain-lain perkara berkaitan kepentingan dan niat.

Sekarang kita telah mengetahui bahawa sebarang bentuk pemberian, bantuan dan pertolongan adalah tergolong dalam RASUAH. Hanya yang membezakan itu semua adalah niat di hati yang sukar untuk ditafsir dan dibuktikan kerana apa yang berlaku di dalam hati tidak dapat disentuh, dilihat dan dirasa dan dibuktikan walaupun dengan kewujudan alat tercanggih sekalipun.

Kenapa Rasuah berlaku?

Ada beberapa faktor yang menyebabkan berlakunya Rasuah. Di antaranya adalah kerana Terpaksa, Dipaksa (Tekanan) dan Situasi Semasa.

Terpaksa. rasuah yang berlaku kerana terpaksa seperti kesempitan hidup, pendapatan tidak mencukupi, kos hidup yang meningkat, bebanan hutang, memudahkan dan mempercepatkan urusan dan beberapa lagi situasi lain yang melibatkan pernyataan jika tidak dilakukan maka aku akan mendapat susah/ menderita dan sebagainya. 

Dipaksa. ada juga yang melakukan rasuah kerana dipaksa. Ini berlaku kerana adanya tekanan dari pihak ketiga yang berkepentingan dan wujudnya ugutan terhadap pelaku. 

Situasi Semasa. Rasuah yang seperti ini berlaku kerana keruntuhan integriti dalam persekitaran dan budaya masyarakat setempat kerana kepincangan sistem pentadbiran dan politik serta ekonomi yang memaksa mereka melakukannya untuk meneruskan kehidupan. 

Bagaimana untuk menghapuskan rasuah.

Rasuah sememangnya sukar untuk dihapuskan dalam masyarakat kerana faktor definisi yang keliru, sistem pentadbiran yang pincang, ekonomi yang lemah, masyarakat yang berpecah-belah (mementingkan diri sendiri) dan asas agama yang longgar.

Untuk membenteras rasuah penguatkuasaan yang dijalankan seharusnya bermula dari atas kebawah bukannya sebaliknya kerana rasuah adalah sesuatu yang pelik. Sekiranya dilakukan dari bawah ke atas maka pihak yang berkepentingan yang berada di atas hierki akan membantu menggunakan pengaruh dan kuasa yang ada padanya untuk membebaskan downline di bawahnya. 

Pendidikan awal terhadap generasi yang akan meneruskan keturunan kita juga perlu di asingkan daripada unsur rasuah seperti upah, aiskrim dan sebagainya kerana ini adalah unsur-unsur rasuah pertama yang kita terapkan dalam mendidik generasi kita. Kita selalu manjakan anak-anak kita tanpa disedari menyelit unsur-unsur rasuah didalamnya. Tidak salah menyayangi anak kita tapi memang salah memanjakan mereka.

Kepercayaan kita (agama) yang kita anuti tidak kira apa agama sekalipun mengajak kita melakukan kebaikan. Sebagai seorang rakyat yang menyayangi negaranya usa berterusan daripada kita semua adalah perlu, dan janganlah kita mengenal erti penat, jemu dan muak dalam membenteras rasuah yang berlaku dinegara kita. Negara yang dibina bertahun lamanya boleh runtuh dengan sekelip mata akibat rasuah yang berleluasa. 

Akhir sekali, janganlah kita leka dibuai angin bayu yang bertiup sepoi-sepoi bahasa. Mengecapi nikmat sementara, menggadaikan maruah demi kesenangan di alam fana, dugaan dunia.

artikel ihsan; http://carecheck.blogspot.com
0 Komentar untuk "RASUAH."
Back To Top