WANITA mempunyai kuasa mutlak terhadap hartanya walaupun mereka
bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri. Ia juga tidak menghilangkan
haknya untuk mendapat nafkah daripada suami mengikut kemampuan suaminya
dan mengambil kira juga status sosial isteri.
Ini dapat dilihat
dengan jelas dengan pensyariatan mahar yang merupakan satu bayaran yang
wajib diberikan oleh suami kepada isteri pada masa akad dijalankan sama
ada dalam bentuk tunai atau hutang.
Undang-undang Islam sangat konsisten dalam membincangkan hak mutlak
wanita terhadap mahar dan ia tidak boleh dipindah milik kepada suami
atau bapanya kecuali dengan keizinannya.
Sehubungan dengan itu, Allah berfirman dalam surah al-Nisa' ayat 4
yang bermaksud: "Berilah mas kahwin (mahar) kepada wanita (yang kamu
nikah) sebagai pemberian yang penuh rela. Kemudian jika mereka
menyerahkan mas kahwin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah)
pemberian itu (sebagai makanan) yang sedaya lagi baik."
Dari perspektif hukum pula, semua mazhab dalam undang-undang Islam
berpendapat setiap sesuatu yang mempunyai nilai boleh dinamakan sebagai
mahar. Bagaimanapun, Rasulullah SAW mengehadkan jumlah mahar tidak
kurang dari 10 dirham dan tidak lebih 500 dirham (jumlah yang ditetapkan
oleh Rasulullah kepada isteri-isterinya dan anak-anak perempuannya).
Apabila jumlah mahar tidak disebut dalam akad perkahwinan, isteri
berhak mendapat mahar mithil iaitu jumlah mahar kakak atau ibu saudara
sebelah bapa bersesuaian dengan kedudukannya.
Mas kahwin
Sesetengah ulama Islam menegaskan bahawa dalam menentukan jumlah mahar, seseorang hendaklah mengambil kira kedudukan ekonomi, sosial, moral dan intelektual isteri.
Undang-undang Keluarga Islam memperuntukkan bahawa mas kahwin
hendaklah dibayar oleh suami atau wakilnya kepada isteri di hadapan
orang yang melakukan akad dan disaksikan juga oleh sekurang-kurangnya
dua orang saksi sebagai yang diperuntukkan dalam Undang-Undang Keluarga
Islam di Malaysia.
Biasanya, jumlah mas kahwin dibayar mengikut status, kedudukan dan
pangkat pengantin perempuan. Walaupun begitu, ia tidaklah menjadi satu
bentuk pengukuran yang mesti diikut sehingga menyusahkan pihak lelaki
atau wanita untuk meneruskan ikatan perkahwinan.
Konsep harta sepencarian atau harta perkahwinan masih banyak tidak
diketahui oleh masyarakat Islam di Malaysia kecuali mereka yang
menghadapi masalah pembahagian harta jika berlaku perceraian atau
kematian.
Ada juga yang mengatakan undang-undang ini berasal dari adat dan ada yang menghubungkan pemakaiannya dengan hukum Islam.
Walau apa pun hujahnya, ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam
yang meletakkan bahawa semua individu mempunyai hak untuk mempunyai
harta.
Adat juga merupakan sumber hukum Islam yang boleh diterima pakai jika
tidak bersalahan dengan hukum syarak. Apatah lagi dalam konteks
orang-orang Islam di Tanah Melayu, adat mestilah bersendikan kepada hukum syarak dan berpaksikan kepada kitab Allah.
Harta sepencarian
Harta sepencarian merujuk kepada apa-apa aset yang diperoleh oleh
pasangan suami isteri dalam masa perkahwinan sama ada harta tersebut
bersifat harta yang berbentuk fizikal atau harta yang tidak dapat
dilihat dengan mata kasar seperti harta intelek.
Ia tidak termasuk harta yang diperoleh sebelum perkahwinan atau
hadiah kecuali jika berlaku penambahbaikan kepada nilai harta tersebut
melalui sumbangan oleh pihak yang satu lagi.
Undang-undang Keluarga Islam di Malaysia khususnya mengiktiraf
sumbangan suami isteri dalam memperoleh aset sebagai harta sepencarian
dengan tuntutan boleh dibuat jika berlaku perceraian atau kematian salah
satu pihak dalam perkahwinan tersebut.
Apa yang dimaksudkan dengan sumbangan di sini ialah melalui sumbangan
harta, wang ringgit dan tenaga kerja. Ini bermakna jika suami atau
isteri menyumbang secara langsung dalam pembelian rumah atau apa-apa
aset dalam perkahwinan, secara umumnya harta tersebut kedua-dua berhak
mendapat pembahagian yang sama rata terhadap harta itu sama ada harta
tersebut didaftarkan atas nama bersama atau nama seorang sahaja.
Adalah lebih baik dalam hal ini, setiap harta yang dibeli melalui
sumbangan kedua-dua pihak, hendaklah didaftarkan secara bersama untuk
memberi perlindungan dalam tuntutan harta jika berlaku masalah seperti
perceraian atau kematian salah satu pihak dalam perkahwinan.
Harta sepencarian adalah harta yang perlu diselesaikan terlebih
dahulu dari aspek pembahagiannya sebelum pembahagian harta pusaka dalam
kes kematian. Perincian tentang aspek pembahagian akan dibincangkan pada
siri akan datang.
Tag :
Islam,
Sharing is Caring