This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Douglas Engelbart

Kehilangan dunia teknologi

Di dalam dunia teknologi, mungkin ramai yang mengenali siapa itu Bill Gates ataupun mendiang Steve Jobs. Namun apakah anda mengenali pencipta tetikus komputer Douglas Engelbart?
Meskipun tidak semua orang mengetahui namanya, Engelbart jelas mempunyai jasa yang sangat besar dalam dunia teknologi. Sehingga saat ini setiap komputer dilengkapi dengan tetikus untuk memudahkan pengoperasian.

Namun lelaki yang banyak memberi jasa dalam dunia teknologi ini telah meninggal dunia. Engelbart meninggal dunia pada 2 Julai yang lalu pada usia 88 tahun.

Ramai pencipta teknologi seperti Steve Wozniak, rakan kerja Steve Jobs ketika mendirikan Apple menziarahi mendiang selain menyatakan jasa Engelbart di dunia teknologi, terutama bidang komputer sangat besar.

Tidak hanya menciptakan tetikus, Engelbart juga menjadi orang yang pertama kali membuat demotrasi on-screen teleconference, bahkan sebelum internet diciptakan.

Engelbart sendiri mematenkan sebuah tetikus yang dibuat dari kayu pada tahun 1970. Tetikus tersebut dilengkapi dengan dua roda dan tiga tombol.

Tag : Personaliti
0 Komentar untuk "Douglas Engelbart"
Back To Top