This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Perlis: Padang Besar

Pekan yang terletak di sempadan Malaysia-Thailand ini merupakan tempat pertemuan warga Thailand dan Malaysia. Ramai warga Malaysia yang berkunjung ke Thailand untuk membeli-belah, berniaga atau bercuti melalui pekan ini dan begitu juga sebaliknya. Stesen keretapi di sini menpunyai platform yang panjang yang dijaga oleh pihak berkuasa Malaysia di satu hujung dan pihak berkuasa Thailand di hujung yang satu lagi. Selain dari pusat pemeriksaan Kastam dan beberapa papan tanda di sini, amat susah untuk membezakan di mana sebenarnya sempadan tersebut kerana kedua-dua negara mempunyai budaya yang hampir sama.
Berjalan melewati stesen dan landasan keretapi ini akan membawa anda ke Pekan Siam iaitu 'syurga' bagi mereka suka tawar menawar harga barangan. Pekan ini dipenuhi barangan seperti kain, hasil kraftangan, makanan, buah-buahan dan pelbagai cenderahati. Jangan hairan sekiranya penduduk tempatan memanggil Padang Besar 'Padang Besaq' kerana ini adalah mengikut loghat tempatan mereka.
Cara termudah untuk ke Padang Besar ialah dengan menaiki keretapi malam KTM iaitu Ekspres Langkawi dari stesen Sentral di Kuala Lumpur. Ekspress Langkawi bertolak setiap hari kira-kira jam 8 malam menuju ke Padang Besar dan perjalanan memakan masa selama lebih-kurang 10 jam. Batu Pahat dan Kangar yang terletak hanya 10km dari sini menawarkan hotel bertaraf 2 dan 3-bintang.
0 Komentar untuk "Perlis: Padang Besar"
Back To Top