This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

SBPA–PP 13/2011

Tahniah kepada guru-guru Malaysia selaras dengan pelaksanaan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA). Dalam pekeliling perkhidmatan bilangan 13 tahun 2011. Skim Perkhidmatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) telah menyepadukan 2 skim perkhidmatan iaitu skim perkhidmatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD).
Dengan pelaksanaan SBPA yang menyediakan laluan kemajuan kerjaya PPP yang lebih baik berbanding dengan PPPS dan PPPLD. Skim perkhidmatan PPP ini merupakan satu penambahbaikan kepada Perkhidmatan Pendidikan yang sedia ada bagi menjayakan satu daripada agenda pembangunan negara melalui salah satu daripada NKRA dalam GTP. Melalui program ini, para pendidik diberi pengiktirafan oleh Kerajaan ke atas kepentingan peranan dan tanggungjawab dengan memperkenalkan Bayaran Insentif Tawaran Baru dan Bayaran Insentif Sekolah Berprestasi Tinggi.
Justeru itu, dalam SBPA perkhidmatan pendidikan ditambah baik lagi dalam usaha melonjakkan martabat profesion keguruan dan kualiti guru selaku tonggak dalam membina dan memupuk modal insan yang mampu mendepani cabaran mendatang.
Walaupun dengan penambahbaikan yang begitu baik berbanding perkhidmatan lain yang ada, masih ada ketidakpuas hati dikalangan penjawat awam dalam skim perkhidmatan PPP. Bersyukurlah dengan apa yang ada.
Berbalik kepada isu utama yang ingin di ketengahkan disini, layakkah mereka ini mendapat penambahbaikan yang sedemikian rupa? Berbaloikah dengan setiap apa yang dilakukan oleh kerajaan kepada mereka? Adakah mereka ini seorang pendidik atau cuma selayaknya digelar pengajar? Tentunya anda semua bertanya-tanya apakah perbezaan antara pengajar dan pendidik? Itulah permasalahan yang cuba dikupas. Pengajar dan pendidik mempunyai makna yang hampir sama tetapi maksud yang perlu difahami adalah jauh lebih daripada itu, dimana perbezaannya begitu jauh umpama langit dan bumi.
Rata-rata pada hari ini, semua guru yang ada tidak kira disekolah menengah ataupun rendah semuanya hanya boleh diklasifikasikan sebagai pengajar. Dimana, setiap hari mereka datang kesekolah mengajarkan beberapa subjek (matapelajaran) kepada murid dan dan mereka dibiarkan seperti layang-layang yang terputus talinya. Mungkin ilmu yang disampaikan boleh membawa mereka ke menara gading dengan pencapaian yang gilang gemilang, namun pengisiannya kosong. Itulah yang berlaku sekarang. Rujuk beberapa kes dan kejadian yang melibatkan genius yang pernah ada yang pernah mendapat keputusan flying colours di peringkat SPM, PMR namun apabila berdepan dengan dunia yang lebih luas dengan cabaran yang lebih besar mereka ini tersungkur kerana tiada pengisian iaitu mereka tidak dididik dengan sempurna.
Keputusan yang diperolehi dalam peperiksaan bukannya pengukur kepada didikan yang mereka terima, ukuran tahap pendidikan mereka adalah cabaran yang bakal dan akan mereka tempohi dalam kehidupan mereka. Pada hari ini banyak kita dengar individu yang berpendidikan tinggi yang tinggi statusnya dalam pendidikan terlibat dengan Rasuah, Penyalah Gunaan Dadah dan Gejala Sosial yang lain. Mereka ini tidak didik dengan sempurna tetapi mendapat pengajaran dari ilmu yang menreka pelajari.
Maka perlu difahami bahawa Pendidik dan Pengajar adalah dua perkara yang sama dengan maksud yang begitu jauh perbezaannya. Selaras dengan itu, adakah mereka ini layak untuk mempertikaikan akan penambahbaikan yang diperolehi oleh mereka dengan pelaksanaan SBPA ini sedangkan apa yang terkandung dalam SBPA adalah jauh lebih baik daripada apa yang patut mereka perolehi dengan kelas mereka sebagai pengajar.
Oleh kerana itu jugalah Kementerian Pendidikan ditukar kepada Kementerian Pelajaran kerana memandangkan kepada hasil yang tercipta adalah mereka yang tidak berpendidikan tetapi berpelajaran.
0 Komentar untuk "SBPA–PP 13/2011"
Back To Top