This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Gred SBPA

Sejak diumumkan dalam Pembentangan Belanjawan 2012, pelbagai spekulasi dan tanggapan serta pelbagai pendapat tentang SBPA diperolehi dan di hantar dalam webpages, blog dan juga pelbagai medium sosial yang ada sekarang. Namunpun begitu SBPA yang bakal dilaksanakan menggantikan SSM masih belum ada tanda-tanda akan di endorskan oleh agensi pusat yang mengawal setiap perkhidmatan awam di Malaysia iaitu Perkhidmatan Awam Persekutuan, Perkhidmatan Awam Negeri, Badan Berkanun Persekutuan, Badan Berkanun Negeri dan juga Pihak Berkuasa Tempatan.
Pelbagai khabar angin mengenai pelaksanaan SBPA dan kenaikan gaji penjawat awam cuba dibongkar oleh penulis blog dan juga orang ramai termasuk penjawat awam sendiri. Laman web rasmi segnsi pusat dihujani dengan carian mengenai SBPA namun semuanya gagal mendapatkan maklumat yang tepat mengenai SBPA.
Buat pertama kalinya didedahkan secara eksklusif oleh Perdana Menteri Mengenai SBPA dalam Pembentangan Belanjawan 2012, penjawat awam masih tertanya-tanya bagaimana pelaksanaan SBPA akan dilaksanakan. Adakah SBPA lebih baik berbanding sistem-sistem saraan yang pernah diperkenalkan oleh kerajaan semenjak JKK1976, SSB-1992, SSM2002. Bagaimanakah penerimaan semua terhadap SBPA. Semuanya masih menjadi tanda tanya.
Apakah maklumat yang dicari oleh pencari @ surfer mengenai SBPA. Adakah ianya mengenai gaji yang bakal dinikmati oleh penjawat awam, skim perkhidmatannya ataupun grednya. Tunggulah kebenarannya apabila JPA selaku agensi yang bertanggungjawab terhadap perkara itu mengumumkannya secara rasmi di laman web rasmi JPA.
Penantian sememangnya satu penyiksaan, namun penantian pasti akan berakhir hanya masa yang akan menetukannya, bila dan apakah sebenarnya SBPA.
Penjawat awam juga mulai gentar dengan kenaikan gaji yang akan diterima oleh mereka akan mengakibatkan harga barangan keperluan harian akan meningkat secara mendadak dan akan mengakibatkan kenaikan gaji yang diterima tidak membawa sebarang peningkatan taraf hidup.
Itulah yang sebenarnya yang harus diteliti dan diambil kira oleh kerajaan setiap kali membuat keputusan mengenai sesuatu, adakah ianya akan meningkatkan taraf hidup ataupun akan membebankan semua. Peningkatan gaji penjawat awam tidak akan bermakna sekiranya tiada langkah drastik yang diambil oleh pihak bertanggungjawab dalam membendung peningkatan kos sara hidup.
Fikir-fikirkanlah wahai penjawat awam semua. Adakah anda sanggup melihat angka yang besar dalam penyata pendapatan anda namun nilainya adalah begitu rendah.
Tag : Ekonomi, Politik
Back To Top