Sebelum ni penyokong
politik, para aktivis, mahasiswa, pekerja bank dan beberapa golongan je yang
rajin buat demonstrasi, tetapi sekarang ni terdapat sekumpulan guru pula yang
menggelarkan diri mereka Suara Guru-Masyarakat Malaysia (SGMM) bercadang mahu
mengadakan perhimpunan di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Putrajaya bagi
membantah sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) terutama program
penilaian tiga tahun pelajar SPPBS 2014.
Antara Isu SPPBS (PBS)
2014 Yang Berbangkit oleh Guru-guru:
Guru kecewa dengan
komputer yang tidak cukup bagi memasukkan data Sistem Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (SBA) sehingga mengakibatkan masalah sistem.
Guru terpaksa bangun
seawal jam 3 pagi sewaktu trafik internet lancar bagi memasukkan data SBA ke
dalam sistem pelayan kementerian.
Guru-guru mendakwa Data
PBS yang lepas tidak akan digunakan untuk menilai prestasi pelajar tingkatan
tiga tahun ini ekoran arahan kementerian yang berbeza kepada guru untuk
memasukkan markah pelajar tingkatan satu bermula 2012
Nisbah pelajar dan guru
tidak seimbang dan sistem penilaian pelajar yang masih belum jelas
Walau fanpage FB
"Kami Mahu SPPBSS Dimansuhkan" mendapat sambutan ramai guru2 di
Malaysia sehingga mencecah 67K Like, namun ramai guru yang tidak mahu turut serta
dalam perhimpunan bantahan ini kerana takut dan bimbang akan diambil tindakan.
Sementara itu, ekoran
mendapat pelbagai bantahan terhadap sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(PBS), Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh meminta guru-guru bersabar
dan tidak gopoh.
Beliau turut meminta para
guru memberikan masa kepada Kementerian Pendidikan untuk melaksanakan sistem
yang telah ditambah baik itu.
“Sabarlah. Saya rasa tak perlu (demonstrasi)....tak
perlu. Apa masalahnya? Beritahu kepada kita apa masalahnya. Kerana ini sistem
yang dikehendaki.
“Yang buat itu (sistem)
bukan Idris Jusoh. Yang buat itu profesor, doktor...pakar-pakar. Kita harap
jangan gopoh, beri masa kepada kementerian untuk melaksanakannya.
“Kalau ada yang tak kena,
beritahu apa yang tak kenanya. Kita perbaiki. Yang tak faham, beritahu kita apa
yang tak faham. Kita duduk semeja, kita selesaikan masalah itu,” katanya kepada
media ketika ditemui selepas merasmikan Karnival Karangkraf 2014, semalam.
Namun persatuan guru SGMM
tetap mahu meneruskan protes walaupun kementerian sudah ajak berunding, akan
tetapi usaha Suara Guru-Masyarakat Malaysia (SGMM) dalam mendapatkan kebenaran
untuk mengadakan perhimpunan aman di Putrajaya masih gagal apabila dimaklumkan
borang permohonan tersebut tiada.
Jangan kata protes,
t-shirt mansuh PBS juga sudah ada.
Berikut adalah antara
ulasan daripada Prof. Dr. Mohammad Agus Yusof mengenai kesesuaian Sistem
Pentaksiran Berasaskan Sekolah dalam membangunkan murid cemerlang:
MASALAH DENGAN SISTEM PBS
1. Sistem ini tiada
peperiksaan akhir tahun dan tiada peperiksaan berpusat seperti UPSR dan PMR.
Jika tanpa peperiksaan, bagaimana menilai pencapaian murid? Bagaimana ibu bapa
dapat mengetahui pencapaian anak mereka?
2. Sistem ini tidak
sesuai dilaksanakan selagi nisbah guru-murid dan kemudahan sekolah bandar-luar
bandar tidak seimbang. Di sekolah pedalaman misalnya, bagaimana mereka mahu
mendapatkan kemudahan internet untuk merekodkan maklumat pelajar?
3. Sistem ini memerlukan
kemudahan sekolah yang mencukupi. Bagaimana melaksanakannya dengan baik jika
mendapatkan kertas dari pejabat sekolah pun sukar? Tinjauan saya mendapati guru
membeli sendiri kertas, pencetak dan toner yang diperlukan mereka.
4. Cara pembahagian band tidak
konsisten. Guru-guru sendiri mengakui hal ini dengan mengatakan sistem ini
sebenarnya tidak jujur; adakalanya mereka terpaksa meluluskan band setiap
pelajar atas dasar simpati dan hendak mengejar band.
5. Sistem ini menyebabkan
tugas utama guru mengajar menjadi semakin kurang kerana masa banyak ditumpukan
kepada merekodkan maklumat pelajar dan membuat kerja-kerja perkeranian. Jika
macam ini, bagaimanakah kita boleh menghasilkan insan yang cemerlang?
6. Sistem ini mewujudkan
murid dan pelajar yang malas membaca, malas berusaha, malas berfikir dan
hilangnya sifat ingin berlumba menjadi yang terbaik. Ini kerana murid-murid
tidak lagi mempunyai tekanan untuk bersedia bagi menghadapi peperiksaan. Ibu
bapapun tidak ghairah lagi untuk menghantar anak-anak ke pusat tuisyen. Bila
malas berfikir, malas mengulangkaji, maka apa hasil cemerlangnya dengan sistem
ini?
MENGATASI KELEMAHAN PBS
Hujah di atas menunjukkan
kelemahan sistem PBS. Bagi mengatasinya saya mencadangkan dua perkara.
Pertama, sistem
peperiksaan berpusat UPSR dan PMR perlu diadakan semula. Bagi saya buatlah
sistem PBS atau apapun, tetapi jangan hapus bentuk peperiksaan yang sedia ada
sekarang. Pelajar perlu dinilai, bukan sahaja untuk mengetahui tahap pencapaian
mereka,tetapi untuk mereka mempunyai semangat berlumba, dan juga untuk
membolehkan ibubapa menilai prestasi anak mereka.
Saya menekankan keperluan
peperiksaan ini kerana saya tidak mahu melihat pelajar menjadi semakin malas
dan tidak suka berfikir. Bagi saya, UPSR dan PMR sudah elok, cumanya jika
hendak menilai kedua-dua aspek akademik dan kokurikulum, buatlah 50%
peperiksaan dan 50% kokurikulum dan kerja kursus, selesai masalah.
Kedua, jika sistem ini
mahu diteruskan juga, maka guru-guru perlu diberikan pembantu untuk merekodkan
data kerana tanggungjawab utama guru adalah mengajar. Guru perlu diberikan
kembali keseronokan mereka mengajar tanpa dibebankan dengan kesibukan mengisi maklumat
dalam komputer.
Namun buatlah macam mana
pun, pusing2 pun sistem pendidikan kita tetap seperti berikut:
Sementara itu di Finland:
Tiada uniform sekolah.
Tiada ujian kemasukan.
Tiada yuran sekolah.
Tidak sistem nombor yang
membanding2kan murid.
Tidak membahagi dan
membeza2kan murid mengikut kelas.
Tiada kerja rumah atau
homework yang terlalu banyak lebih daripada 30 minit.
Kerjaya guru mempunyai
status profesional setaraf dengan doktor dan peguam.
Dan sistem pendidikan di
Finland masih adalah yang terbaik dalam dunia.
Oleh itu apa kata para
menteri pendidikan, professor2 di sektor pendidikan, pengarah, pegawai kanan
kementerian, jabatan pendidikan dan guru2 cemerlang gemilang terbilang ni
adakan lawatan dan rombongan sambil belajar ke negara Finland untuk meniru,
bukan mengkaji, tak payah kaji2 dah sebab buang masa dan duit lagi nak upah2
consultant, tiru sahaja sistem pendidikan Finland untuk digunapakai di negara
kita, habis cerita.
Tak payah lah nak SPPBS
bagai, diorang takde SPPBS pun tapi sistem pendidikan diorang adalah yang
terbaik dalam dunia. Kita punya sistem pendidikan dah berkali2 diubah, ditukar,
ditransformasi, tapi masih lagi berada di tangga kedua tercorot di kalangan
negara2 Asia Tenggara, kalau di kalangan negara dunia tak tahulah nombor
berapa. Bukan tu je, siap belanja berjuta2 lagi nak guna khidmat konsultan dan
perunding luar untuk merangka Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. So macam aku
cakap kat atas tadi, pergi je ke Finland, tiru sahaja sistem pendidikan mereka.
Bak kata orang, learn
from the best?
Tag :
InfoPendidikan,
Sharing is Caring