This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Terapi lilin buang toksin

Terapi lilin buang toksin  
Selain telinga, terapi lilin juga dilakukan pada muka.
 
Teknik rawatan alternatif bersihkan kotoran dalam telinga, muka

Terapi lilin antara kaedah ditawarkan di kebanyakan spa dan pusat kecantikan.

Terapi ini juga dikenali terapi pembersihan kerana berupaya menyerap keluar toksin dan bau dalam telinga, selain membantu melancarkan peredaran darah, pernafasan, membuang angin serta memberikan kelegaan otot mahupun saraf yang tegang di sekitar leher
 
Ada yang mempercayai ia teknik rawatan alternatif untuk membersihkan kotoran di dalam telinga, selain membantu menyembuhkan beberapa penyakit telinga.


Kaedah rawatan ini dipercayai berasal dari Amerika Selatan dan diamalkan oleh suku kaum asli, Red Indian, lebih 4,000 tahun lalu. Ia juga dikenali dalam kalangan masyarakat India kuno dan Tibet.

Mereka menggunakan lilin herba terpilih, khusus untuk rawatan seperti madu lebah asli, kulit kayu manis dan herba tradisi Cina yang dipercayai dapat memberikan ketenangan, merehatkan minda serta menyembuhkan penyakit.

Mudah dan pantas

Bagaimanapun, pada masa sama, masih ada yang kurang mempercayai penggunaan terapi lilin ini dan menganggap ia hanyalah gimik untuk mengaburi pelanggan yang mendapatkan perkhidmatan ini. Apa pun, menariknya rawatan dilakukan sangat mudah, pantas dan tidak memerlukan pembedahan.
Hanya perlu baring mengiring dan sebatang lilin khas akan dibakar hujungnya dan diletakkan pada hujung telinga.

Prosesnya juga mengambil masa tidak terlalu lama dan tidak menyakitkan langsung. Pada akhir rawatan, hanya hasil yang dinantikan dan dianggap sebagai kekotoran yang keluar dari telinga.

Pakar Aestetik dan pemilik Ananaz MediSpa, Samsinar Mashood, berkata kaedah ini antara alternatif dan usaha yang boleh dilakukan, manakala penerimaannya bergantung kepada individu.

Samsinar berkata, kebiasaannya corong lilin yang digunakan diperbuat daripada kain yang direndam dengan madu dan campuran herba seperti kulit kayu manis, memandangkan ia bahan antiradang.

Katanya, individu yang mendapatkan rawatan berasa lega sedikit selepas menjalani tiga sesi. Tiada kajian saintifik berhubung faedah rawatan ini.
Back To Top