This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Selamatkan Pasar Kedai Payang

Pasar Kedai Payang atau pun lebih dikenali di kalangan pelancong 'Pasar Payang' merupakan satu ikon bagi negeri Terengganu. Berkunjung ke Kuala Terengganu tanpa membeli-belah di sini bolehlah diumpamakan bagaikan tidak pernah menjejak kaki di Kuala Terengganu.

Pasar ini dinamakan sebagai 'Payang' kerana mengambil sempena nama perahu payang yang sering digunakan oleh nelayan tradisi Terengganu pada suatu ketika dahulu. Seingat saya pasar ini dibina di awal tahun 70an bagi menggantikan Pasar Tanjung yang terletak di tapak pasaraya Astaka pada masa sekarang.

Kini nama Pasar Kedai Payang telah kembali menjadi topik hangat bukan sahaja kepada peniaga, pelancong bahkan warga media sosial. Semuanya bermula bilamana menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said mengumumkan bahawa pasar ini akan diberikan wajah baru yang lebih moden, berhawa dingin, empat tingkat dan di atasnya terletak hotel berpuluh tingkat kerana dipercayai strukturnya pasar tidak lagi kukuh, sempit, kotor dan imej ini perlu dipadamkan seiring dengan arus pembangunan pesat negeri Terengganu.

Namun begitu hasrat MB tersebut telah mendapat tentangan dari sebilangan besar pencinta seni warisan dan juga rakyat marhaen. Semalam, 9 Mac 2013 satu demontrasi aman telah diadakan di hadapan Bazaar Warisan mengadap ke Pasar Kedai Payang yang disertai oleh beberapa NGO seperti AMANAH, GATE, SAMM dan lain-lain yang saya lupa namanya.
Tentangan mereka bukanlah semberono tanpa sebab yang munasabah. Saya kira kerajaan negeri seharusnya peka dan mendengar tuntutan mereka ini. Antara sebabnya ialah Pasar Kedai Payang ini merupakan pasar tradisi yang menduduki tempat ke tiga di negara Asia selepas Istanbul dan pasar air Bangkok. Sudah tentu ini merupakan satu kekuatan bagi industri pelancongan negeri ini. Cuba bayangkan bila pasar tersebut siap.. bangunan serba moden, empat tingkat dan berhawa dingin. Sudah tentu keunikannya terhapus sama sekali. Sebab ia sudah sama sebagaimana pasaraya besar Tesco, Mydin, Giant dan lain-lain...

Pasar juga merupakan satu tempat yang pelancong akan tuju kalau ingin melihat budaya setempat. Tetapi bilamana semuanya sudah moden, sewa akan menjadi mahal dan secara automatik barangan juga akan mahal. Yang pastinya secara beransur-ansur kita akan melihat lenyapnya penjual-penjual tradisi seperti penjual petai, nisan kerek, ulam-ulaman, budu, belacan dan lain-lainnya kerana mereka tidak lagi mampu bahkan suasana juga tidak menjadikan mereka selesa sebagaimana sekarang yang lebih santai, dalam suasana yang lebih semulajadi dan terbuka. 

Lebih malang lagi ialah pusat perniagaan orang Melayu juga akan pupus. Mereka tidak akan bertahan lama dengan kadar sewa yang tinggi. Mana mungkin sewa tetap rendah kalau kos hawa dingin dan elektrik sahaja bakal menelan belanja ratusan ribu sebulan?

Kalaulah benar pasar tersebut telah uzur, baikilah. Kenapa perlu dirobohkan dan dibuat baru sampai menghilangkan 100% identitinya? Yang menjadi lebih memeningkan kenapa pula dibina hotel puluhan tingkat di atas sebuah pasar? Setahu kita semua sebagai rakyat Terengganu, masih terdapat banyak lagi tanah-tanah kosong yang belum digunakan. Di Tanjung dan di Seberang Takir umpamanya. Membina hotel di kawasan ini akan menambahkan lagi kesesakan jalanraya yang telah sedia sesak.

Saya kira ada baiknya sebelum kerajaan membuat hotel lagi, terlebih dahulu memikirkan bagaimana hendak mengatasi masalah tempat letak kereta, pengangkutan awam yang cekap, jalanraya yang lebih selesa dengan persimpangan bertingkat, barulah sesuai dengan taraf sebuah bandaraya sebagaimana yang digembar-gemburkan.

Untuk pengetahuan, di Kuala Terengganu kini telah mempunyai hotel yang mencukupi. Menurut seorang kenalan saya dari industri pelancongan pada masa sekarang pun sudah terdapat hotel yang hidup segan mati tak mahu. Apatah lagi kalau hotel ini siap kelak? Kalau tak silap saya masih ada lagi banyak hotel dalam perancangan bakal dibina di Kuala Terengganu dalam masa terdekat ini. Kita baru sebut tentang hotel, itu belum termasuk homestay lagi...

Satu lagi yang perlu diberi perhatian ialah dengan pembinaan hotel dan apartment di tapak Pasar Kedai Payang ini nanti ialah pemandangan indah Sungai Terengganu sudah menjadi sesuatu yang eksklusif. hanya mereka yang mempunyai wang sahaja boleh menikmatinya. Kalau dahulu Kedai Binjai satu tempat untuk beristirehat sambil menikmati pemandangan sungai telah didirikan Hotel Seri Malaysia, kini satu lagi tempat akan mengalami nasib yang sama. Bahkan kalau anda berada di puncak Bukit Puteri sekalipun pemandangan anda tetap akan terlindung oleh hotel dan apartment ini.

Rasanya masih belum terlambat untuk anda berbuat sesuatu bagi menghalang dari ikon ini dimusnahkan.

Tag : Politik
0 Komentar untuk "Selamatkan Pasar Kedai Payang"
Back To Top