This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Cinta & Nafsu Berasal Dari Otak, Bukan Hati!

TERKADANG, orang tidak boleh membezakan antara cinta dan nafsu. Mereka merasa bahawa hal tersebut berada dalam satu otak yang sama. Akan tetapi, cinta atau nafsu bergantung pada daerah mana otak akan diaktifkan.

Dalam sebuah kajian antarabangsa baru-baru ini menyatakan bahawa para penyelidik mendapatkan keputusan mengenai perasaan yang berkaitan antara keeratan cinta dan hasrat seksual di otak manusia. Oleh kerana itu, kajian moden telah memberitahu kita bahawa kehidupan cinta berasal dari otak bukan dari hati.

"Tidak ada seorang pun yang pernah meletakkan kedua-duanya untuk melihat pola pengaktifan," kata Jim Pfaus, professor of psychology dari Universiti Concordia. Kami tidak pernah tahu apa yang diharapkan, kedua-duanya boleh berakhir menjadi benar-benar berasingan. Ternyata, cinta dan keinginan aktif pada kawasan tertentu, tetapi berkaitan di otak, "sambungnya.

Para penyelidik mendapati bahawa struktur kedua-duanya berada dalam otak yang berkaitan dengan insula dan striatum, di mana bertanggungjawab mengesan perkembangan dari hasrat seksual untuk mencintai. Insula adalah sebahagian daripada korteks serebral yang dilipat jauh ke dalam wilayah antara lobus temporal dan lobus frontal, sedangkan striatum terletak di sisinya, dalam otak depan.

Cinta dan ghairah seksual mengaktifkan berbagai wilayah striatum. Daerah itu dimulakan oleh hasrat seksual yang biasanya oleh kegiatan menyenangkan, seperti seks atau makanan.

"Cinta sebenarnya adalah sebuah kebiasaan yang terbentuk daripada hasrat seksual sebagai keinginan yang dihargai. Dia bekerja dengan cara yang sama di otak, seperti ketika orang ketagihan pada ubat-ubatan," katanya.

"Sementara keinginan seksual mempunyai tujuan yang sangat khusus, cinta lebih abstrak dan kompleks, sehingga tidak terlalu bergantung pada kehadiran fizikal seseorang," tutup Pfaus.

Tag : Pengetahuan
0 Komentar untuk "Cinta & Nafsu Berasal Dari Otak, Bukan Hati!"
Back To Top