This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Mengundi itu wajib, pilihan hak pengundi

PRU13KAJANG - Mengundi itu wajib hukumnya, namun ia bukan satu kefarduan bagi setiap umat Islam kerana langkah itu bagaikan satu kesaksian syahadah, demikian menurut Pensyarah Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Prof Madya Dr Mohammad Kamil Abdul Majid. Sehubungan itu kata beliau, bukan setakat mengundi bahkan menyertai pilihan raya dan bertanding untuk membentuk kerajaan juga adalah wajib.

"... mencari pemimpin berkualiti itu mestilah seseorang amanah dan mempunyai rohani dan jasmani yang kuat," kata beliau pada Wacana PRU13: Aplikasinya Menurut Fiqh Politik Islam di Kolej Dar Al-Hikmah, di sini, malam tadi.

Kamil juga menggariskan 20 ciri utama yang perlu diberi perhatian oleh pengundi Islam bagi memilih bakal pemimpin yang akan membentuk kerajaan baru nanti.

"Pemimpin yang nak dipilih mestilah berakal, bijaksana, berani, bersih, pemurah, berlapang dada, bukan pemarah, seorang yang pemaaf bukan dendam, lemah-lembut dan budiman, menepati janji dan jujur.

"... selain boleh menyimpan rahsia, cekal hati, strategi, pandai tawar-menawar, bukan hasad dengki, bersyukur, bukan bernafsu, tidak menjadikan orang kafir sebagai penasihat, bertujuan berpolitik bukan cari keuntungan dan kemudahan diri sendiri serta jaga keadilan dan kebenaran," katanya lagi.

Tegasnya, seseorang pemimpin yang mahu dipilih nanti perlu menjaga agamanya daripada diperlekehkan, mempertahankan diri dan nyawa supaya tidak melayang begitu sahaja, berkeupayaan menjaga harta benda dan membelanjakannya secara halal dan memelihara maruah nasab keturunan umat Islam. Sementara itu, Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah), Datuk Dr Siddiq Fadzil menyifatkan arena politik mula berubah kepada sistem dua parti sejak 2008.

"Orang undi berkirakan aspek 'public versus', tak terikat kepada politik perkauman.

"... rakyat mahukan politik integriti, politik berprinsip, politik idealisme, politik nilai dan bukan politik perkauman," katanya.

Malah katanya, tindakan Barisan Nasional (BN) tidak wajar mempersoalkan rakyat untuk menukar kerajaan hingga mereka takut untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihan raya.

"Tukar atau tidak kerajaan itu, ia urusan pengundi, bukan Umno-BN," katanya sambil menyifatkan peralihan kuasa akan berlaku dengan aman dan damai Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya nanti.
Umno-BN tegasnya, perlu menghormati hak rakyat untuk memberi mandat kepada kerajaan baru yang akan dibentuk menerusi pilihan raya.

"Sistem pilihan raya adalah jaminan peralihan kuasa dengan aman dan damai.

"... tiada pertumpahan darah di empat negeri," jelasnya.

Dalam pada itu, Presiden Multaqa Asatizah & Du’at (Murshid), Dr Zaharuddin Abd Rahman berkata, seseorang pemimpin negara yang hendak dipilih bukan sahaja baik agama dan solatnya malah kemahiran mentadbir dan mewujudkan hubungan dengan rakyat juga perlu dimiliki jika ingin terus terlibat dalam politik.

"Orang Cina pun tengok wibawa, orang Melayu pula tengok parti. Tak kira teruk mana pun Melayu itu, mereka tetap pangkah," katanya sambil tahap pendidikan tidak menjamin kejayaan bagi sesesorang ahli politik itu.

"Kalau tak tahan maki, jangan masuk politik di Malaysia," katanya.

Tag : PRU-13
0 Komentar untuk "Mengundi itu wajib, pilihan hak pengundi"
Back To Top