This blog is under FaceLift, to serve you better, Sorry for any incovinience...

About The Soonex

Get in Touch

Your e-mail address is incorrect. Please check it and try again.

Thanks for your subscription!

Jom Jadi Jutawan Sektor Awam - JUSA

Percaya atau tidak, dalam perkhidmatan awam di Malaysia nie, semua orang bercita-cita dan mempunyai impian untuk menjalani kehidupan yang mewah dan bergaya. Ramai di antara mereka ini memilih cara yang senang dan ada juga yang memilih cara yang lebih berkat termasuklah politik pejabat, MLM, Skim Cepat Kaya, Pelaburan Emas, dan macam-macam lagi asalkan boleh menghasilkan pendapatan tambahan semua akan dicuba.. Tidak percaya.. Tak mengapa kerana kepercayaan anda mungkin tidak akan goyah sekiranya anda memiliki pendirian yang tegas dan teguh dalam sesuatu hal dan polisi peribadi sendiri.
Okay lah berbalik kepada perkara asal… Setiap yang menyertai perkhidmatan awam dalam kumpulan Pengurusan dan Profesional (P&P Gred 41 dan keatas) mengidamkan gelaran jusa di awal usia 50. Kenapa ini berlaku? Ini disebabkan kerana banyak manfaat dan faedah yang diperolehi sekiranya terpilih untuk mendapatkan gelaran JUSA.. antaranya Disediakan kenderaan rasmi secara percuma, tambah nilai ‘T n G’, elaun keraian dam macam macam lagi faedah yang diperolehi. Apa yang menjadi persoalan adakah hidup yang diimpikan ini berkat sekiranya penyalahgunaan kuasa berleluasa dikalangan mereka ini. Cuba kita tengok sahaja berita ini di dada akhbar yang membabitkan isu rasuah, penyalahgunaan kuasa dalam meluluskan sesuatu projek dan sebagainya.
Kenapa mereka yang berada dalam kumpulan ini (JUSA dan keatas ini terus menyambung kontrak mereka untuk berkhidmat dengan kerajaan walaupun usia mereka mencecah 60 tahun. Inilah tanda-tandanya ketidak berkatan dalam hidup mereka kerana semua wang dan pendapatan mereka tidak membuahkan hasil, setiap bulan duit habis tidak kiralah berapa banyak pendapatan bulanan mereka.
Keberkatan dalam hidup adalah penting bagi membolehkan setiap sen yang diperolehi itu membuahkan hasil…
Kita selalu mendengar pepatah melayu..  “ Semakin besar periuk semakin banyak keraknya..” samalah hal ini kepada semua. Semakin banyak yang diperolehi semakin tinggilah keinginan untuk memenuhi dan memiliki sesuatu yang lebih mewah, ekslusif dan elegen. So setiap yang diperolehi dibazirkan untuk sesuatu yang bukannya keperluan tetapi lebih kepada kehendak mengikut nafsu mereka.
Tidak kurang juga ada diantara mereka menggunakan kuasa dan rank hierarki yang ada untuk mengarahkan sesuatu atas kepentingan diri sendiri dan membelakangkan fungsi mereka sebagai penjawat awam demi kepentingan awam… ini adalah melanggar aku janji yang ditandatangani oleh mereka.
Sebelum terlambat, sedarlah bahawa pangkat, dajat dan harta yang diperolehi tidak diberkati tidak akan membuahkan hasil… Usah ditindas golongan yang berada dibawah.. bantulah mereka,, sumbanglah kepada kemajuan negara, bangsa dan agama. Itu adalah tanggungjawab kita.. dan saya bertanggungjawab untuk menyedarkan mereka melalui tulisan dan komen komen yang agak pedas.. tetapi hanya sebagai peringatan dan tarbiah kepada diri saya sendiri, dan semua yang membaca.
Kita sebagai makhluk yakni HambaNya adalah makhluk yang baru, yang lemah dan penuh dengan kelemahan dan tiada satupun sifat dan kekuatan melainkan sedikit sahaja daripada anugerah dari Dzat Yang Maha Esa…
0 Komentar untuk "Jom Jadi Jutawan Sektor Awam - JUSA"
Back To Top